Dat bewees bijvoorbeeld Hobbe Smith in 1913 met zijn reusachtige schilderijen van het IJ en de havens. En dat bewijst Sigrid van Essel keer op keer met haar tekeningen en schilderijen van de IJ-oevers, de haven en landelijk Noord, met het brede vogelvluchtschilderij van Noord en recent met haar 12 meter strekkende 360 graden-panorama ‘Noordzicht’. Een prachtige combinatie van creatieve verbeelding en ambachtelijkheid, speels en heel precies.
Eind jaren tachtig was Sigrid van Essel (1967, Davos) het overzichtelijke leven in Zwitserland zat en verhuisde ze naar de kunstacademie in Groningen. Daar schrok ze van ‘de open ruimte, begrensd door alleen de horizon, dat vormde een enorm contrast met de steile Alpentoppen rond Davos. De eerste jaren bleef ik vooral in de stad, de openheid van het landschap beangstigde me.’ Maar daarin lag toch de kiem voor de stijl waar Van Essel nu om bekendstaat. Steeds vaker trekt ze eropuit om de weidsheid vast te leggen, in brede, langgerekte tekeningen en schilderijen. Haar werk bestaat nu grotendeels uit vergezichten van horizontale landschappen, waar alleen de mens verticale lijnen in heeft aangebracht door stedenbouw en architectuur. “Het Nederlandse landschap dient zich horizontaal aan en is enorm kunstmatig. Dat industriële aspect van het landschap fascineert mij.”
Sigrid is een van de vijf creatief-ambachtelijke ondernemers in Noord die de werkgroep Makers aan het IJ hebben opgericht. Sinds de eerste plannen voor het nieuwe Hamerkwartier zetten zij zich in voor het integreren van de bestaande productieve cultuur in de nieuwe wijk. Namens de circa honderd kleine bedrijven en zelfstandige creatieven die zich in de werkgroep hebben verenigd, voeren zij overleg met de gemeente, het projectteam Hamerkwartier, omwonenden en projectontwikkelaars.
In het atelier-en-bedrijvengebouw Halte Zamenhofstraat heeft Van Essel haar atelier.
Zie: sigridvanessel.nl