Wie de tv-serie KLASSEN heeft gezien, weet hoe gepassioneerd Astrid Brugman en Jolanda Rietel in OBS De vier Windstreken in Amsterdam-Noord werken. Ze scheppen een sfeer van warmte en geborgenheid in de groep waardoor ieder kind zichzelf kan zijn. Ze hebben manieren gevonden om elk kind bij het leren zo ver mogelijk te laten komen. “Dat leerden we vanaf het begin in de opleiding voor het kleuteronderwijs eigenlijk al in de praktijk. Want vanaf dag 1 stond je de helft van de week in een groep. Je leerde het werk vooral in de praktijk, bij een ervaren kleuterleidster.” Voor Jolanda stond het op haar vierde na de eerste dag op de kleuterschool als vast dat ze juf wilde worden. Astrid wilde eigenlijk ontwikkelingshulp gaan doen, maar het moeten loslaten van familie en vrienden hier, hield haar toch tegen. Ze koos ervoor kleuterleidster te worden. “Ik moest van de opleiding wel mijn haar Jordanese accent afleren en werd daarom geplaatst op een kleuterschool in Buitenveldert.”
Wie vroeger voor juf of meester leerde, wilde dat beroep meestal later ook uitoefenen. Het valt de twee juffen op dat jongeren na de middelbare school de PABO nu soms meer als een tussenstation of noodoplossing kiezen en er niet vol voor gaan. Dat levert geen enthousiaste stagiairs op. “Als je wil slagen in het onderwijs moet je van kinderen houden en er echt voor gaan. Het is geen van negen tot vijf-baantje dat je van je afschudt als je de deur achter je dichttrekt. Het vraagt heel veel van je, maar in de contacten met de kinderen en hun ouders krijg je er veel voor terug.”
Voor de lessen Wereldoriëntatie hebben Astrid en Jolanda zelf een methode gemaakt waarmee ze in de klas met het digibord werken en de kinderen thuis op de computer opdrachten kunnen uitvoeren. Je mag als school de doelen niet verlagen, je kunt wel de mogelijkheden scheppen om de kinderen in staat te stellen die doelen te halen.
LUISTER NAAR DE AUDIO (KLIK AAN)